Πρόσθετη Χρέωση Εκπροσώπων Φορτίου Ειδικού Λογαριασµού ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ - ΠΦΕΧΕΛ - Μία Ανασκόπηση
Εισαγωγή
Από την 2η Νοεμβρίου 2016, με την έκδοση 4.0 του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας, καθορίστηκε από 1ης Οκτωβρίου 2016 το Πρόσθετο Έσοδο του Υπολογαριασμού Αγοράς ΗΕ του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ γνωστό και ως Πρόσθετη Χρέωση Εκπροσώπων Φορτίου Ειδικού Λογαριασµού ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ - ΠΦΕΧΕΛ.
Η πρόσθετη αυτή χρέωση αποσκοπούσε και αποσκοπεί πρακτικά στην μεταφορά μέρους της δαπάνης για τις ΑΠΕ από τον καταναλωτή προς τις εταιρείες εμπορίας θεωρώντας ότι αυτές ωφελούνται από την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ καθώς αγοράζουν σε χαμηλότερες τιμές χονδρικής. Σκοπός του επίσης, η μείωση του ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού των ΑΠΕ.
Ποιες είναι οι συνέπειες του ΠΦΕΧΕΛ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας; Πέτυχε τον σκοπό του; Δημιουργεί ή όχι στρεβλώσεις;
Λίγη Ιστορία και Θεωρία
Το ΠΦΕΧΕΛ είναι αποτέλεσμα της εφαρμογής του άρθρου 143 του Νόμου 4001/2011 με τίτλο "Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις" με τον οποίο δημιουργείται ο Ειδικός Λογαριασμός για τις ΑΠΕ που σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 143 αποσκοπεί στην πλήρη ανάκτηση των δαπανών για τις ΑΠΕ στην χώρα μας.
"Η ΛΑΓΗΕ ΑΕ και η ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ ανακτούν πλήρως τα ποσά που καταβάλλουν στους αντισυμβαλλόμενους κατά τις διατάξεις της περίπτωσης θ΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 118 και της περίπτωσης η΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 129 αντίστοιχα, μέσω του ειδικού διαχειριστικού Λογαριασμού, όπως αυτός δημιουργήθηκε σύμφωνα με το άρθρο 40 του ν. 2773/1999, τον οποίο διαχειρίζεται η ΛΑΓΗΕ ΑΕ."
Το ΠΦΕΧΕΛ ως τέλος, προκύπτει από την διασταλτική ερμηνεία του εδαφίου (γ) της παρ. (1) του άρθρου 143 του Ν.4001/2011 σύμφωνα με το οποίο:
"...(γ) Έσοδα από την επιβολή ειδικού τέλους επί της κατανάλωσης που διαφοροποιείται ανά κατηγορία Πελατών, περιλαμβανομένων και των αυτοπαραγωγών, ομοιόμορφα για όλη την ελληνική επικράτεια, σύμφωνα με μεθοδολογία η οποία καθορίζεται με προεδρικό διάταγμα. Η μεθοδολογία περιλαμβάνει συντελεστές που διαφοροποιούν το ειδικό τέλος κατά κατηγορία Πελατών, έτσι ώστε να προκύπτει χρέωση που εξισορροπεί τις οικονομικές συνέπειες μεταξύ των κατηγοριών Πελατών. Οι αριθμητικές τιμές των συντελεστών της ανωτέρω μεθοδολογίας προσδιορίζονται κάθε έτος με απόφαση της ΡΑΕ που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η ετήσια επιβάρυνση Πελάτη κατά θέση κατανάλωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των οκτακοσίων χιλιάδων (800.000) ευρώ. Το όριο αυτό αναπροσαρμόζεται ετήσια με μέριμνα της ΡΑΕ σύμφωνα με την ετήσια μεταβολή του δείκτη τιμών καταναλωτή όπως δημοσιεύεται από την Ε.Σ.Υ.Ε...."
Η χρήση του όρου "διασταλτική ερμηνεία" αφορά το γεγονός ότι το ΠΦΕΧΕΛ είναι μία χρέωση που αφορά τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας που δεν καλύπτεται από τα οριζόμενου του εδαφίου (α) της παρ. 1 του άρθρου 143 του Ν.4001/2011 που ρυθμίζει θέματα εκκαθάρισης των αποκλίσεων παραγωγής - ζήτησης.
Ως βασική αρχή για τον υπολογισμό του αντιτίμου του τέλους του ΠΦΕΧΕΛ απαιτείται ο υπολογισμός της Εικονικής Οριακής Τιμής Συστήματος VSMPxRES,t σε (€/MWh) που προκύπτει ως (βλέπε έκδοση 4.3 του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας):
Ως βασική αρχή για τον υπολογισμό του αντιτίμου του τέλους του ΠΦΕΧΕΛ απαιτείται ο υπολογισμός της Εικονικής Οριακής Τιμής Συστήματος VSMPxRES,t σε (€/MWh) που προκύπτει ως (βλέπε έκδοση 4.3 του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας):
"...για κάθε Περίοδο Κατανομής t της Ημέρας Κατανομής d η οποία προκύπτει από την επανεπίλυση του ΗΕΠ της Ημέρας Κατανομής d χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ποσότητες ενέργειας από τις Μονάδες ΑΠΕ και ΣΗΘ/ΣΗΘΥΑ που εντάχθηκαν για κάθε Περίοδο Κατανομής t στο αντίστοιχο Πρόγραμμα ΗΕΠ της Ημέρας Κατανομής d..."
Με απλά λόγια η Εικονική Οριακή Τιμή Συστήματος (Ε-ΟΤΣ) είναι η Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) όπως αυτή θα προέκυπτε αν για κάποιο λόγο δεν υπήρχαν ΑΠΕ και ΣΗΘ/ΣΗΘΥΑ οι οποίες λόγω της προνομιακής τους μεταχείρισης εντάσσονται στο σύστημα χωρίς ανταγωνισμό και προκαλούν ως αποτέλεσμα μείωση της απαιτούμενης ισχύος που θα πρέπει να εκχυθεί στο σύστημα την συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Με το άρθρο 143 του Ν. 4001/2011, ο Νομοθέτης αποσκοπεί στο να διορθώσει μία στρέβλωση η οποία υπάρχει στην αγορά λόγω των ΑΠΕ. Την στρέβλωση των πολύ χαμηλών τιμών στην αγορά χονδρικής λόγω των ΑΠΕ η οποία στην θεωρία αυξάνει τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών εμπορίας.
Ποιες είναι λοιπόν οι συνέπειες του ΠΦΕΧΕΛ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας; Πέτυχε τον σκοπό του; Δημιουργεί ή όχι στρεβλώσεις;
Από την Θεωρία στην Πράξη
Για τον υπολογισμό της πρόσθετης αυτής χρέωσης ακολουθείται η μεθοδολογία του άρθρου 72 του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας που κάποιος μπορεί να μελετήσει στο αποθετήριο Κωδίκων και Κανονισμών του ΛΑΓΗΕ [1]. Η ανάλυση της μεθοδολογίας δεν αποτελεί αντικείμενο της παρούσας δημοσίευσης και θα επικεντρωθούμε στις συνέπειες του ΠΦΕΧΕΛ στην αγορά ηλεκτρικής Ενέργειας.
Η εφαρμογή του ΠΦΕΧΕΛ συνέπεσε με την Ευρωπαϊκή Ενεργειακή Κρίση του Φθινοπώρου - Χειμώνα της περιόδου 2016-2017 και σύντομα αποκάλυψε τα προβλήματα που είχε στην εφαρμογή η απόφαση του Νομοθέτη να "θεραπεύσει μία στρέβλωση της αγοράς". Στα Σχήματα 1 ως 3 παρουσιάζεται η διαφορά μεταξύ της Εικονικής ΟΤΣ με την ΟΤΣ σε ωριαία βάση όπως προκύπτει από τα στοιχεία που εκδίδει ο ΛΑΓΗΕ. Η διαφορά μεταξύ της ΟΤΣ και της Ε-ΟΤΣ σε ορισμένες περιπτώσεις αγγίζει τα 300€/MWh.
![]() |
Σχήμα 1. Διαφορά Εικονικής ΟΤΣ από ΟΤΣ για την περίοδο από 1η Οκτωβρίου 2016 ως και 31 Δεκεμβρίου 2016. |
Οι αντιδράσεις στην εφαρμογή του ΠΦΕΧΕΛ υπήρξαν έντονες και άμεσες. Το σύνολο των εταιρειών εμπορίας προσέφυγαν στην Ελληνική Δικαιοσύνη λόγω των χρεώσεων που προέκυπταν από την εφαρμογή του ΠΦΕΧΕΛ που ειδικά τον Ιανουάριο του 2017, άγγιξε τα 200 εκατομμύρια ευρώ.
Για την επίλυση των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν η ΡΑΕ με την απόφαση 150/2017 καθόρισε μία μέγιστη τιμή για τη διαφορά μεταξύ της Ε-ΟΤΣ και της ΟΤΣ η οποία τέθηκε στα 15€/MWh με αναδρομική ισχύ από 1ης Οκτωβρίου 2016.
Κόστος ΠΦΕΧΕΛ
Όπως ήταν αναμενόμενο η εισαγωγή του ΠΦΕΧΕΛ προκαλέσει αύξηση της επιβάρυνσης των εταιρειών εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτός άλλωστε, ήταν και ο στόχος εξ αρχής. Τη μείωση του οφέλους των εταιρειών εμπορίας λόγω της διείσδυσης των ΑΠΕ που προκαλείται από τη μείωση της ΟΤΣ, λόγω του περιορισμού της πίτας της αγοράς.
Για το 2016 μετά και την τροποποίηση της μέγιστης διαφοράς μεταξύ της Ε-ΟΤΣ και της ΟΤΣ η συνολική επιβάρυνση των εμπόρων ανήλθε σε περίπου 63 εκατομμύρια € έναντι 130 εκατομμυρίων € που θα ήταν σε περίπτωση μη εφαρμογής κάποιου διοικητικού περιορισμού στην διαφορά μεταξύ της Ε-ΟΤΣ και της ΟΤΣ. Για το 2017 η επιβάρυνση έφτασε τα 406.5 εκατομμύρια € (έναντι 803.3 εκατομμυρίων € χωρίς την εφαρμογή της διάταξης της απόφασης 150/2017 της ΡΑΕ) και για το 2018 ως τα τέλη Ιουλίου η επιβάρυνση λόγω ΠΦΕΧΕΛ φτάνει τα 184 εκατομμύρια € (έναντι 263 εκατομμυρίων € χωρίς την εφαρμογή της διάταξης της απόφασης 150/2017 της ΡΑΕ).
Η συνολική επιβάρυνση των 470 εκατομμυρίων ευρώ μέσω του ΠΦΕΧΕΛ είχε ως αποτέλεσμα να κλείσει το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού για τις ΑΠΕ που κάποια περίοδο είχε υπερβεί το 1 δις €. Παρόλα αυτά δημιούργησε και εντυπωσιακές στρεβλώσεις ειδικά σε χρονικές περιόδους όπου δεν θα περίμενε κανείς (αν δεν υπήρχαν ΑΠΕ) τόσο υψηλές τιμές της ΟΤΣ.
Το 2016, σε 83 από τις 2210 ώρες η διαφορά της Ε-ΟΤΣ από την ΟΤΣ ήταν μεγαλύτερη από 50€/MWh όταν η μέση χρονική ΟΤΣ την περίοδο 1/10/2016 ως 31/12/2016 ήταν κάτι λιγότερο από 46€/MWh. Σε 60 από αυτές τις 83 ώρες το ισοζύγιο διασυνδέσεων (εξαγωγές - εισαγωγές) ήταν πλεονασματικό. Δηλαδή οι εξαγωγές ενέργειας μέσω των διασυνδέσεων υπερτερούσαν των εισαγωγών. Ενώ 55 ώρες από τις 83 ώρες ήταν η 18η, 19η, 20η και 21η ώρα της ημέρας (αργά το απόγευμα και νωρίς το βράδυ) όπου και η παραγωγή από ΑΠΕ περιορίζεται μόνο από την παραγωγή από Αιολικά. Μία πηγή ενέργειας για την οποία δεν μπορούν να γίνουν ασφαλείς εκτιμήσεις της μελλοντικής της παραγωγής με βάση την παραγωγή κάποια στιγμή στο παρελθόν. Που προκαλεί ακόμα έναν πονοκέφαλο στον διαχειριστή της αγοράς ο οποίος θα πρέπει να καταβάλει αποζημιώσεις για την διασφάλιση της ευστάθειας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον η ανάλυση των στοιχείων δείχνει ότι από την 19η ως και την 21η ώρα της 19/12/2016 με τη ζήτηση ισχύος στο σύστημα από 8,217 ως και 8,278MW και με συνεισφορά των ΑΠΕ από 261ΜW ως 272MW η διαφορά Ε-ΟΤΣ από ΟΤΣ κυμάνθηκε από 98€/MWh ως και 150€/MWh με αποτέλεσμα να δημιουργεί μία πρόσθετη οφειλή στις εταιρείες εμπορίας της τάξης των 3.5 εκατομμυρίων € την ώρα που η ΟΤΣ κυμαινόταν από 120€ ως 202€ την MWh.
Σε άλλη περίσταση (την 20η ώρα της 15/12/2016) η Ε-ΟΤΣ καθορίστηκε στα 300€/MWh με την ΟΤΣ στα 56.00€ (πρακτικά εξαπλάσια) με αποτέλεσμα η πρόσθετη χρέωση (πριν την εφαρμογή του πλαφόν) να ανέλθει στα 1.97 εκατομμύρια €.
Την 10η Ιανουαρίου του 2017 (με τη χώρα να βρίσκεται στην κατάψυξη και με το δίκτυο Φυσικού Αερίου να μην λειτουργεί κανονικά) και την 12η ώρα της ημέρας η διαφορά Ε-ΟΤΣ από την ΟΤΣ έφτασε τα 220€ την MWh με αποτέλεσμα η πρόσθετη χρέωση να υπολογίζεται (χωρίς τη διόρθωση που επέβαλε η ΡΑΕ με την απόφαση 150/2017) ίση με 2 εκατομμύρια € για εκείνη την ώρα.
Άλλο παράδειγμα στρέβλωσης της αγοράς είναι η 14η ώρα στις 13/7/2017 όταν με ΟΤΣ στα 63.05€/MWh η Ε-ΟΤΣ διαμορφώθηκε στα 300€/MWh. To επιπλέον κόστος λόγω του ΠΦΕΧΕΛ θα ήταν στα 2.26 εκατομμύρια € αν δεν είχε στο μεταξύ εκδοθεί η απόφαση 150 της ΡΑΕ.
Τέλος την 13η ώρα στις 19/7/2018 η ΟΤΣ διαμορφώθηκε στα 69€/MWh με την Ε-ΟΤΣ να διαμορφώνεται στα 300€/MWh. To επιπλέον κόστος λόγω του ΠΦΕΧΕΛ θα ήταν στα 1.96 εκατομμύρια € αν δεν είχε στο μεταξύ εκδοθεί η απόφαση 150 της ΡΑΕ.
Σε άλλη περίσταση (την 20η ώρα της 15/12/2016) η Ε-ΟΤΣ καθορίστηκε στα 300€/MWh με την ΟΤΣ στα 56.00€ (πρακτικά εξαπλάσια) με αποτέλεσμα η πρόσθετη χρέωση (πριν την εφαρμογή του πλαφόν) να ανέλθει στα 1.97 εκατομμύρια €.
Την 10η Ιανουαρίου του 2017 (με τη χώρα να βρίσκεται στην κατάψυξη και με το δίκτυο Φυσικού Αερίου να μην λειτουργεί κανονικά) και την 12η ώρα της ημέρας η διαφορά Ε-ΟΤΣ από την ΟΤΣ έφτασε τα 220€ την MWh με αποτέλεσμα η πρόσθετη χρέωση να υπολογίζεται (χωρίς τη διόρθωση που επέβαλε η ΡΑΕ με την απόφαση 150/2017) ίση με 2 εκατομμύρια € για εκείνη την ώρα.
Άλλο παράδειγμα στρέβλωσης της αγοράς είναι η 14η ώρα στις 13/7/2017 όταν με ΟΤΣ στα 63.05€/MWh η Ε-ΟΤΣ διαμορφώθηκε στα 300€/MWh. To επιπλέον κόστος λόγω του ΠΦΕΧΕΛ θα ήταν στα 2.26 εκατομμύρια € αν δεν είχε στο μεταξύ εκδοθεί η απόφαση 150 της ΡΑΕ.
Τέλος την 13η ώρα στις 19/7/2018 η ΟΤΣ διαμορφώθηκε στα 69€/MWh με την Ε-ΟΤΣ να διαμορφώνεται στα 300€/MWh. To επιπλέον κόστος λόγω του ΠΦΕΧΕΛ θα ήταν στα 1.96 εκατομμύρια € αν δεν είχε στο μεταξύ εκδοθεί η απόφαση 150 της ΡΑΕ.
Είναι προφανές ότι στην περίπτωση όπου οι ΑΠΕ εξέλειπαν ένα τόσο συχνό φαινόμενο, που θα προκαλούσε συνεχείς υψηλές τιμές στην ΟΤΣ θα δημιουργούσε α) τις συνθήκες για επιπλέον επενδύσεις στο χώρο της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που θα αύξαναν τον ανταγωνισμό με αποτέλεσμα τη μείωση / εξομάλυνση της μέσης ημερήσιας ΟΤΣ, β) θα προκαλούσε ουσιαστική μεταβολή του αποτελέσματος των διασυνδέσεων καθώς ποσότητες ενέργειας που εξάγονται στις γειτονικές αγορές θα προσφερόντουσαν σε πολύ καλύτερες τιμές στην εγχώρια αγορά και γ) θα έδινε προοπτικές για την εισαγωγή στο ενεργειακό μείγμα της χώρας άλλων μορφών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Η απόφαση 150/2017 είχε ως αποτέλεσμα τον περιορισμό της επιβάρυνσης στα 15€/MWh με αποτέλεσμα να μην υφίστανται οι στρεβλώσεις στις χρεώσεις των προηγουμένων παραγράφων. Όμως δεν αποτελεί πανάκεια. Ο υπολογισμός της Ε-ΟΤΣ καθίσταται ανούσιος πολύ συχνά. Σε 266 από τις 2210 ώρες εφαρμογής το 2016 (το 12.0% του χρόνου) η διαφορά Ε-ΟΤΣ από ΟΤΣ καθορίστηκε με διοικητική πράξη. Το 2017 αυτό συνέβη σε 2071 από τις 8760 ώρες του έτους δηλαδή στο 23.6% του χρόνου! Ως και στις 29/7/2018 σε σύνολο 5040 ωρών η διαφορά Ε-ΟΤΣ από ΟΤΣ καθορίστηκε από διοικητική πράξη για 566 ώρες ή στο 11.2% του χρόνου. Σε μία χρονιά με πολύ καλή υδραυλικότητα και έναν ιδιαίτερα ήπιο χειμώνα που είχε ως αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια κατά τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο.
Η απόφαση 150/2017 είχε ως αποτέλεσμα τον περιορισμό της επιβάρυνσης στα 15€/MWh με αποτέλεσμα να μην υφίστανται οι στρεβλώσεις στις χρεώσεις των προηγουμένων παραγράφων. Όμως δεν αποτελεί πανάκεια. Ο υπολογισμός της Ε-ΟΤΣ καθίσταται ανούσιος πολύ συχνά. Σε 266 από τις 2210 ώρες εφαρμογής το 2016 (το 12.0% του χρόνου) η διαφορά Ε-ΟΤΣ από ΟΤΣ καθορίστηκε με διοικητική πράξη. Το 2017 αυτό συνέβη σε 2071 από τις 8760 ώρες του έτους δηλαδή στο 23.6% του χρόνου! Ως και στις 29/7/2018 σε σύνολο 5040 ωρών η διαφορά Ε-ΟΤΣ από ΟΤΣ καθορίστηκε από διοικητική πράξη για 566 ώρες ή στο 11.2% του χρόνου. Σε μία χρονιά με πολύ καλή υδραυλικότητα και έναν ιδιαίτερα ήπιο χειμώνα που είχε ως αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια κατά τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο.
Εν κατακλείδι
ΕΡ: Ποιες είναι οι συνέπειες του ΠΦΕΧΕΛ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας;
ΑΠ: Η αύξηση του κόστους αγοράς της Ηλεκτρικής Ενέργειας στην Χονδρική με αντίστοιχη Επιβάρυνση των Εταιρειών Εμπορίας. Για μεγάλο μέρος των Οικιακών κυρίως καταναλωτών η αύξηση αυτή απορροφήθηκε από τις εταιρεία εμπορίας. Αλλά αυτό δεν είναι δυνατό να συνεχιστεί εσαεί.
ΕΡ:. Πέτυχε τον σκοπό του;
ΑΠ: Με το παραπάνω. Στο τέλος του 2017, ο Ειδικός Λογαριασμός των ΑΠΕ ήταν πλεονασματικός κάτι που εκτιμάτο ότι θα συμβεί στο τέλος του 2018. Για τους 3 μήνες του 2016 και όλο το 2017 το ΠΦΕΧΕΛ προσέφερε έσοδα της τάξης του μισού δισεκατομμυρίου €. Για το 2018 εκτιμάται ότι θα συνεισφέρει άλλα 280 εκατομμύρια €.
ΕΡ: Δημιουργεί ή όχι στρεβλώσεις;
ΑΠ: Μονολεκτικά; Ναι! Η μετακύλιση μέρους του κόστους από τον τελικό καταναλωτή υπό μορφή τέλους (βλέπε ΕΤΜΕΑΡ) στις εταιρείες εμπορίας περιορίζει τις δυνατότητες ανάπτυξης τιμολογιακών πολιτικών που θα επιτρέψουν την ταχύτερη αποκλιμάκωση του κόστους στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Επιπλέον όπως προβλέπει ο Κώδικας Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας και χωρίς την εφαρμογή διοικητικών πράξεων που οριοθετούν τη διαφορά μεταξύ της Εικονικής Οριακής Τιμής Συστήματος και Οριακής Τιμής Συστήματος προκαλούσε χρεώσεις στις εταιρείες εμπορίας που ήταν πολλαπλάσιες των τιμών της αγοράς. Αυτό το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε μερικώς με την εφαρμογή της απόφασης 150/2017 της ΡΑΕ. Οι τιμές που προβλέπει η Εικονική Οριακή Τιμή Συστήματος σπανίως θα είχαν παρατηρηθεί στην περίπτωση όπου η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας δεν είχε τις υπηρεσίες των ΑΠΕ, όπως αυτές νοούνται από τη κείμενη νομοθεσία που δεν περιλαμβάνει στις ΑΠΕ τα Υδροηλεκτρικά Ισχύος μεγαλύτερης από 15MW, καθώς θα δημιουργούσε επιχειρηματικές ευκαιρίες στο χώρο της παραγωγής και επενδύσεις σε αυτό που θα αύξαναν την προσφορά για την κάλυψη της ζήτησης. Είναι ιδιαίτερα συχνό το φαινόμενο (πιθανότητα >10% με το ποσοστό αυτό να ανέρχεται στο 23.6% για το 2017) το τέλος να υπολογίζεται όχι με βάση τις συνθήκες της αγοράς αλλά μέσω της εφαρμογής της μέγιστης δυνατής διαφοράς μεταξύ της Εικονικής Οριακής Τιμής Συστήματος και της Οριακής Τιμής Συστήματος της Αγοράς. Κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατό να μην χτυπά καμπανάκια στους νομοθέτες της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ειδοποιώντας τους ότι κάτι δεν πάει καλά με τον τρόπο που υπολογίζεται το τέλος αυτό.
Βιβλιογραφία
[2] Νόμος 4001/2011
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου